درباره کمپانی
دکسا در سال 1889 در قلب بزرگترین نواحی ساعت سازی سوئیس، کوه های یورا نوشاتل، محدوده ی کانتون تاسیس شده است.امروزه دکسا یک دید جدید در این صنعت ایجاد می کند که توسط بیش از یک قرن پیشتازی در طراحی ساعت شکل گرفته است. موسس جورجز دوکامون (Georges Ducommun) 1868-1936، موسس دوکسا، در له لوکال در تپه های کانتون نوشاتل در سوئیس به دنیا آمد. او یکی از 13 فرزند یک خانواده ی فقیر بوده است. در سن 12 سالگی، او یکی از شاگردان یک متخصص سازندگی در ساخت بدنه های موتور ها بوده است.او شغل تعمیرات ساعت خود را در سن 20 سالگی راه انداخت. او به دشواری کار کرد تا کار خود را راه بیاندازد، 10 کیلومتر پیاده روی روزانه تا لاچاکس د فوندز (La Chaux-de Fonds) تنها تا محصولاتش را شخصا به دست مشتریان برساند، حتی در اعماق زمستان.پیروزی ساعت های او، او را قادر ساخت تا در چیتو دس مونتس (Chateau des Monts) زندگی کند، مکان امروزه ی موزه ی معروف ساعت سازی. از آن موقع به بعد او مسیر خود را تا کارخانه اش با کالسکه پیمود. دکسا و ماشین های ورزشیهنگامی که اولین کالسکه ی بدون اسب ظاهر شد، جوج دوکامون یکی از اولین صاحبان خودرو در آن موقع شد. او یک گاراژ در زمین خود ساخت به همراه یک پمپ بنزین.در آغاز دهه ی 30، توسعه ی سریع صنعت هواپیما و خودرو بر روی صنعت ساعت سازی فشار وارد کرد، و این یکی از بزرگترین چالش ها برای ساعت سازان بوده است.به عنوان یک صنعتگر دانا و یک صاحب با شوق خودرو، جورجز دوکامون نسبت به بازار در حال توسعه ی ماشین های مسابقه ای آغاز به تولید پنل ساعت برای ماشین ها (و هواپیما ها) نمود. برای آن ها، او یک موتور سطع بالای 8 روزه ساعت را استفاده نمود که در سال 1908 آن را ثبت نمود. بزرگترین ساعت ساز آن دوره، بوگاتی (BUGATTI)، خودروی مسابقه ای معروف خود را به موتور 8 روزه ی دوکسا مجهز نمود. دکسا ماشین های مسابقه و زمان سنج های رالیرابطه ی تنگاتنگ و احساسی بین صنایع خودرو و ساعت سازی یک رسم قدیمی بوده و به ابتدای قرن بیستم بازمی گردد.در سال 1911 بود که اولین ساعت داشبورد اولین خودرو ها را زینت بخشید.ساعت سازان تمام تلاش خود را به منظور تولید زمان سنج های دقیق برای داشبورد خودرو ها نمودند تا نقشی در صنعت در حال توسعه ی خودرو های مسابقه ای داشته باشند.سهم دکسا در زمان سنجی تاریخ خودرو های مسابقه ای، ترکیب موتور سطح بالای هشت روزه ی ساعت ثبت شده ،1908 در پنل معروف ساعتی که امروزه از آن با نام DOXA 8-Days یاد می کنند بوده است.بوگاتی تایپ 35 ساخته شده از 1924 تا 1931 یکی از ساعت های ورزشی بسیار موفق آن دوره بوده است.یکی از بزرگترین خودرو سازان آن دوره، بوگاتی، خودرو های مسابقه ی خود را به دوکسای 8 روزه ی مجهز نموده است. موتور 8 روزه ی دکسااین موتور 8 روزه ی سطح بالا، در سال 1908 توسط جورج دوکامون، موسس دکسا، ثبت شده است. این موتور پیچیده، همانطور که از اسم آن پیداست، قابلیت ذخیره ی انرژی برای 8 روز را داراست. هر قطعه ی فلزی این موتور با کیفیت و هر زمان سنج به طور جداگانه نصب شده است.